CustDev i Lean Startup

Na każdym rynku, przy budowie każdego produktu działają dwie siły, stare jak samo pojęcie ekonomii, popyt i podaż. W dojrzałej firmie marketing, sprzedaż i dystrybucja odpowiada za stronę popytową zaś produkcja i badania za stronę podażową. Jeśli obie te działy pracują poprawnie organizacja się rozwija i powinna przynosi zyski.

Jednak czy tak samo jest w firmach które dopiero rozpoczynają swoją działalność w tzw. startupych ?

Po porażkach związanych z bańką dot-comów w latach 1995-2001 w Ameryce zaczęto się zastanawiać czy startupy, te młode innowacyjne firmy, budowane zgodnie z wszelkimi arkanami „sztuki” zarządzania pod okiem menadżerów po MBA z najlepszych uczelni USA, upadały i traciły miliony dolarów swoich i swoich inwestorów.

Boleśnie okazało się że traktowanie startupów jako mniejszych kopii dużych firm nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

W tym samym trudnym czasie bańki części osób udało się stworzyć biznes od zera. Jedną z takich osób był Steve Blank który prócz swojego biznesowego miał jeszcze akademickie zacięcie. Po kilku stworzonych biznesach Steve zaczął nauczać studentów przedsiębiorczości na różnych uniwersytetach w Kalifornii. By ułatwić sobie pracę przygotował, w 2005 roku, dla swoich studentów książkę która została okrzyknięta biblią startupów – The Four Steps to the Epiphany – w której to przybliżył proces tworzenia i modyfikowania produktu w oparciu o potrzeby klientów który to nazwał Customer Developement. Książka stała się obowiązkową lekturą wszystkich rozpoczynających swoją karierę przedsiębiorcy.

CustDev zastąpił marketing jako preferowany sposób interakcji z rynkiem dla startupów.

Przestano patrzeć na przedsiębiorczość jako na sztukę a zaczęto jako na naukowy proces weryfikacji założeń założycieli dotyczących rynku który prowadzi do stworzenia biznesu zarabiającego od pierwszego dnia.

Wiadomo było jak zajmować się popytową stroną produktu, jednak co ze stroną podażową? W The Four Steps to the Epiphany było zawartych kilka sugestii jednak nie było jasnych odpowiedzi. Jak dokładnie budować produkt dla startupu w którym pieniądze wyczerpują się w zatrważającym tempie?

W 2008 Eric Ries, uczeń Steva Blanka, na prośbę swoich mentorów zaczął prowadzić bloga Startup Lessons Learned na którym to zapisywał swoje przemyślenia dotyczące swojej poprzedniej pracy w startupach. Z racji że uczestniczył w projektach które odnosiły sukcesy jak i porażki a następnie przez kilka lat był doradcą innych firm zebrał wyjątkowe doświadczenia.

Jego przemyślenia okazały skupiały się na zarządzaniu jak najszybszym rozwojem produktu, wraz z testowaniem kluczowych założeń, przy jak najmniejszych kosztach. Po bardzo pozytywnych reakcjach na swoje pierwsze wpisy Eric zaczął zbierać swoje przemyślenia dotyczące budowania i zarządzaniem produktem w jedną całość. Zaczęło się tworzenie książki The Lean Startup.

Podejście zaprezentowane w tej książce zaprezentowane w przystępny sposób zmieniło patrzenie na rozwój produktu w startupach (i nie tylko w nich) w 2011. Książka całymi garściami brała z twórczości Steva Blanka a on sam nazwał Erica swoim „najlepszym uczniem”.

Zasady Lean Startup udoskonaliły Product Developement dając sposoby i wskazówki jak pracować nad szybko zmieniającymi się produktami utrzymując małe koszta.

Łącząc Customer Developement z filozofią Lean Starup pierwszy raz w historii koszty i ryzyko związane z zostaniem przedsiębiorca i zbudowaniem swojego startupu są takie niskie. Pomysłodawca nie jest już ślepcem czy artystą tylko, dzięki pracy m.in. Erica Riesa, Steva Blanka jak i wielu innych przedsiębiorców z Kalifornii, zna cały proces przez który musi przejść by dowiedzieć się czy jego pomysł na biznes jest dobry oraz jak zbudować produkt po który będą się ustawiać kolejki.

Na co czekasz?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *