Od czego zacząć swój Startup?

  1. Zapisz pomysł. Nie wierz swojej pamięci.
  2. Jeśli po 2 tygodniach nadal myślisz o tym pomyśle patrz dalej…
  3. To czas przekuć Twój pomysł na zbiór hipotez dotyczących rynku, klientów i samego produktu. Zapoznaj się z tym czym jest Bussines Model Canvas a czym Lean Starup Canvas. Wybierz odpowiedniejsze narzędzie zgodnie z tym artykułem bądź z tym polskim opracowaniem tematu.
  4. Wydrukuj kartkę pod canvas a następnie używając post-itów przyczep swoje założenia w odpowiednie miejsca. Papier działa lepiej na kreatywność niż ekran komputera. Zrób zdjęcie opraowanego canvasu. Rób zdjęcie zawsze gdy będziesz coś zmieniał.
  5. Staraj się na każdym polu mieć maksimum po 3 założenia. Te trzy najważniejsze. Naucz się odcinać to co jest tylko „trochę” ważne od tego co jest najważniejsze – przyda Ci się.
  6. Zastanów się nad wyborem ścieżki – budowaniem startupu pod inwestora czy budowanie dla siebie tzw. „bootstrap„.
  7. Jeśli zdecydujesz się nad budowaniem pod inwestora skupiasz się na skalowalności (tj. możliwości jak najszybszego osiągnięcia dużej masy użytkowników/klientów) nie patrząc się priorytetowo na koszty. Najważniejsze to stworzyć produkt który będzie chciany i używany przez masy mając tylko z tyłu głowy myśl że kiedyś można by na tym zacząć zarabiać. Szybki (i kosztowny) rozwój produktu jest tu kluczową przewagą konkurencyjną. Takie projekty częściej są tworzone pod rynki konsumenckie. Przykład takiego podejścia to Instagram, wiki z historią.
  8. Jeśli zdecydujesz się nad budowaniem dla siebie czyli na tzw. „bootstraping” skupiasz się nad zarabianiem od pierwszego dnia musisz stworzyć projekt który nie może sobie pozwolić na długotrwałe straty. Takie projekty muszą używać customer developementu i sztuczek rodem z lean startup by minimalizować koszty. Jeśli robisz to dobrze powinieneś mieć pierwszych klientów już bez stworzonego produktu. Twoją przewagą powinno być wyjątkowo głębokie zrozumienie swojej niszy. Takie projekty są częściej tworzone pod rynki biznesowe. Przykład takiego podejścia to Github, link do wywiadu na temat ich podejścia.
  9. W zależności od tej decyzji odpowiednio modyfikujesz swój canvas. Pamiętałeś o zrobieniu zdjęcia?
  10. Wybierasz sobie narzędzie do organizacji swojej pracy. Sugeruje folder na swoim (darmowym) Dropboxie. Będzie go łatwo później współdzielić z współpracownikami. To co chcesz zrobić zapisuj w podfolderze o tytule „Pomysły” w formie prostych plików tekstowych zaś zdjęcia w podfolderze „Canvas”. Oczywiście możesz się bawić i wydawać pieniądze na super narzędzia ale w tym momencie to zbędny koszt.
  11. Oczyść kompletnie swoją głowę i zrzuć do tego folderu wszystko co jest związane z tym projektem. Staraj się utrzymywać porządek – ale o to będzie ciężko ;)
  12. Ciąg dalszy nastąpi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *