Etapy rozwoju startupu


Najpierw jest pomysł.

Później jest pierwsze spotkanie z rzeczywistością czyli Problem-Solution Fit. Jeśli okazuje się że ten pomysł rzeczywiście dotyczy realnego problemu i hipoteza twórców jak go rozwiązać jest dla kogoś (potencjalnych klientów) interesująca to jest to już wielki sukces.

To co powinno być przed wykresem Larrego
Model Przed-Greinerem

Większość ludzi odpuszcza sobie już na tym etapie by np; chronić swoje ego czy zachować mniemanie o sobie jako o nowym Marku Zuckenbergu. Może i robią dobrze dlatego że jest to najbardziej czasochłonny etap pracy dla cofounderów powiązany z największym ryzykiem i brakiem zarobku. Nie da się przejść tego etapu na skróty – jedyną radą jest posiadanie szczerej pasji do rozwiązywanego problemu oraz wytrzymałości w dążeniu do jego rozwiązania.

Gdy twórcy mają realistyczną hipotezę dotyczącą klientów („popytu”/problemu) i produktu („podaży”/rozwiązania) czas zabrać się za stworzenie produktu. Jest to zazwyczaj najbardziej kasochłonny (kod = $$$) element ale może nim nie być dzięki „sztuczkom” które promuje Lean Startup. Czym szybciej wypuścisz swój produkt i spotkasz się z reakcją swoich potencjalnych klientów (teraz tylko grupą early adopterów którzy są w stanie zainwestować swój czas czy pieniądze w niepewny produkt byle by ktoś wreszcie rozwiązał ich problem) tym szybciej będziesz w stanie wypuścić produkt którego, nie powinieneś, się wstydzić!

Model Greinera

Po tym jak już masz produkt i klientów na niego – nie jesteś już startupem – masz swój model biznesowy. Czekają cię „tylko” problemy bardziej typowe dla zwykłych firm. Powodzenia.

Wpis inspirowany Running Lean Asha Maurya oraz etapami rozwoju firmy Larrego E. Greinera.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.